reklama

Tallin kúzelný, malebný, rozprávkový, spievajúci a tancujúci – 1. časť

O Estóncoch sa hovorí, že sú chladní, že emócie prejavujú iba zriedka. Videl som opak. Vypočujte si prosím na úvod na https://www.youtube.com/watch?v=XTdOiCa0-4o pieseň Mu isamaa on minu arm.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)
Úryvok z piesni Mu isamaa on minu arm: „Moja Vlasť – moja láska, ktorej oddám svoje srdce, Tebe spievať je moje najväčšie šťastie, moje kvitnúce Estónsko! Tvoja bolesť kypí v mojom srdci, Tvoja hrdosť a radosť ma robí šťastným, moja Vlasť, moja Vlasť!“
Úryvok z piesni Mu isamaa on minu arm: „Moja Vlasť – moja láska, ktorej oddám svoje srdce, Tebe spievať je moje najväčšie šťastie, moje kvitnúce Estónsko! Tvoja bolesť kypí v mojom srdci, Tvoja hrdosť a radosť ma robí šťastným, moja Vlasť, moja Vlasť!“ (zdroj: Vlado B.)

Pieseň Mu isamaa on minu arm (Moja vlasť - moja láska) emotívne spieva 45 tisíc účinkujúcich spevákov a 62 tisíc divákov na záverečnom koncerte Estónskeho sviatku piesní a tanca. Uskutočnil sa v Talline 07.-10. augusta. Pieseň to nie je hocijaká, je považovaná za neoficiálnu, teda druhú hymnu Estónska. Text bol pôvodne revolučnou básňou. Zložila ju Estóncami zbožňovaná Lýdia Koidula. Báseň bola zhudobnená a má 150 ročnú históriu. Spievala sa už v roku 1869 a odvtedy sprevádza Estóncov v dobrom i zlom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako sa môžete pri vypočutí piesne o láske k vlasti presvedčiť, navonok chladní a rezervovaní Estónci odkrývajú svoju dušu pri speve. Láska k piesni je im daná do vienka Bohom, lásku k vlasti vštepujú rodičia svojim deťom z pokolenia na pokolenie.

K láske k piesni sú Estónčatá vedené už od kolísky. Je samozrejmé, že každá škola má svoj spevokol.
K láske k piesni sú Estónčatá vedené už od kolísky. Je samozrejmé, že každá škola má svoj spevokol. (zdroj: Vlado B.)

Cestu po krajinách Pobaltia som naplánoval tak, aby sme si mohli v Talline vychutnať atmosféru Sviatku piesní a tanca. Uskutočňuje sa v Talline pravidelne každých 5 rokov. Tento sviatok bol jubilejným, od toho prvého uplynulo 150 rokov. História siaha teda až do roku 1869, kedy sa prvý takýto sviatok piesní uskutočnil v Tartu. Estónsko bolo v tej dobe v područí Ruského cárstva, kde sa dostalo v roku 1721 na základe víťazstva Ruska vo veľkej severnej vojne. Estónci ťažko znášali národnostný útlak, veď vždy sa vyznačovali veľkou národnou hrdosťou. Práve pieseň sa vtedy stala pre nich zbraňou proti Rusku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súčasťou Sviatku piesní a tanca bol aj manifestačný sprievod. Trojkilometrovú trasu z centra mesta na Spevácke pole na ktorom sa uskutočnil záverečný koncert prešlo v sprievode 45 tisíc  účinkujúcich a hostia festivalu. Sprievod trval 5 hodín.
Súčasťou Sviatku piesní a tanca bol aj manifestačný sprievod. Trojkilometrovú trasu z centra mesta na Spevácke pole na ktorom sa uskutočnil záverečný koncert prešlo v sprievode 45 tisíc účinkujúcich a hostia festivalu. Sprievod trval 5 hodín.  (zdroj: Vlado B.)

Estónska prezidentka Kersti Kaljulajd pri otvorení sviatku dušu Estónca vystihla takto: „Pred 150 rokmi sa uskutočnil náš prvý Spevácky sviatok. Ak by cárska vláda vtedy pochopila, že spevácke sviatky môžu inšpirovať estónsky národ, zrejme by sa nikdy neuskutočnili. Pieseň spôsobuje Estóncovi radosť, robí ho smelým. Pieseň robí Estónca slobodným. A v tých dobách, kedy sme nemohli hovoriť nahlas, počas sviatkov piesní a tanca sme mohli byť viac sami sebou, ako počas bežných dní. Keď sme spievali, všetci sme rozmýšľali o jednom, - o šťastí, radosti, smiechu i slzách“.

Presne tak ako to povedala prezidenta, pieseň prináša Estóncom šťastie, radosť, smiech i slzy.
Presne tak ako to povedala prezidenta, pieseň prináša Estóncom šťastie, radosť, smiech i slzy.  (zdroj: Vlado B.)

Najstaršia zmienka o dôležitosti ktorú Estónci prikladajú spevu siaha až do roku 1179 (Saxo Grammaticus Gesta Danorum). Saxo tu píše o estónskych vojakoch, ktorí sa v noci pred bitkou povzbudzovali spevom. Nečudo že práve spevom sa v pobaltských krajinách odštartovala "Spievajúca revolúcia". Iskru zapálili vlastenecké piesne o slobode, ktoré spievali 10.-11. júna 1988 na Sviatku piesní desaťtisíce Estóncov na Speváckom poli v Talline.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Videli ste už 47 tisícový sprievod roztancovaných spievajúcich Estóncov? Takto to vyzeralo počas piatich hodín na 3-kilometrovom úseku medzi zoradiskom a Speváckym poľom, kde sa koncert konal.
Videli ste už 47 tisícový sprievod roztancovaných spievajúcich Estóncov? Takto to vyzeralo počas piatich hodín na 3-kilometrovom úseku medzi zoradiskom a Speváckym poľom, kde sa koncert konal.  (zdroj: Vlado B.)
Kto tvrdí, že Estónci nevedia prejaviť radosť a šťastie, že zakrývajú emócie, ten sa mýli.
Kto tvrdí, že Estónci nevedia prejaviť radosť a šťastie, že zakrývajú emócie, ten sa mýli. (zdroj: Vlado B.)
Detské i dospelácke spevácke súbory, každé estónske mesto, škola, dedina,.. mala na festivale účinkujúcich..
Detské i dospelácke spevácke súbory, každé estónske mesto, škola, dedina,.. mala na festivale účinkujúcich.. (zdroj: Vlado B.)
Takto sme kedysi (pravdaže bez nadšenia) v prvomájovom sprievode kričali "nech žije Prvý máj, nech žije KSČ". Tu je to o šťastí a radosti z vyspievanej slobody.
Takto sme kedysi (pravdaže bez nadšenia) v prvomájovom sprievode kričali "nech žije Prvý máj, nech žije KSČ". Tu je to o šťastí a radosti z vyspievanej slobody.  (zdroj: Vlado B.)

Estónci majú neuveriteľne veľkú národnú hrdosť. Motto festivalu, ktoré som si preložil z estónčiny je naozaj silné:

„Naša krajina a materinský jazyk sú nám rovnako drahé, ako sú nám drahé naše matky a otcovia. Estónsky piesňový festival vznikol z lásky k našej krajine a k jazyku. Vďaka tejto láske, kresťanský národ sa stal estónskym národom a krajina sa stala Estónskom. Oslavujúc sviatok piesne, sme hrdí na náš jazyk a vlasť, ktoré budú žiť večne a ktoré odovzdáme našim deťom. Aká veľká je to radosť a česť milovať svoju vlasť".

Pochodujúci, spievajúci a tancujúci Estónci nás presvedčili, že vyjadrenia o neskutočne veľkej láske k otčine nie sú iba prázdnymi slovami. A to je krásne a závideniahodné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Úryvok z piesni Mu isamaa on minu arm: „Moja Vlasť – moja láska, nikdy ju neopustím, ani keď mi príde pre ňu zahynúť stokrát. Nech zlí cudzinci závidia, no Ty stále žiješ v mojom srdci, moja Vlasť – moja Vlasť!“
Úryvok z piesni Mu isamaa on minu arm: „Moja Vlasť – moja láska, nikdy ju neopustím, ani keď mi príde pre ňu zahynúť stokrát. Nech zlí cudzinci závidia, no Ty stále žiješ v mojom srdci, moja Vlasť – moja Vlasť!“ (zdroj: Vlado B.)
V mnohotisícovej ľudskej rieke zvučali piesne a muzikálne inštrumenty. Diváci obliehajúci ulice po ktorej išiel sprievod vítali účastníkov festivalu ováciami a spievali spolu s nimi.
V mnohotisícovej ľudskej rieke zvučali piesne a muzikálne inštrumenty. Diváci obliehajúci ulice po ktorej išiel sprievod vítali účastníkov festivalu ováciami a spievali spolu s nimi.  (zdroj: Vlado B.)
Speváckych kolektívov bolo na festivale skutočne veľa, prišli z každého kúta Estónska. Čo kolektív, to iný pestrofarebný kroj.
Speváckych kolektívov bolo na festivale skutočne veľa, prišli z každého kúta Estónska. Čo kolektív, to iný pestrofarebný kroj.  (zdroj: Vlado B.)
Úryvok z piesni Mu isamaa on minu arm: „Moja Vlasť – moja láska, želám si spočinúť, usnúť na Tvojich rukách, moje posvätné Estónsko! Tvoji vtáci mi budú spievať uspávanku, aj po mne budú rásť kvety, moja Vlasť, moja Vlasť !“
Úryvok z piesni Mu isamaa on minu arm: „Moja Vlasť – moja láska, želám si spočinúť, usnúť na Tvojich rukách, moje posvätné Estónsko! Tvoji vtáci mi budú spievať uspávanku, aj po mne budú rásť kvety, moja Vlasť, moja Vlasť !“ (zdroj: Vlado B.)
Tým ktorí si pomyslia že 47 000 Estóncov v sprievode (bez cudzincov) a viac ako 100 000 Estóncov na Speváckom poli nie je "nic moc" pripomínam - Estóncov je iba 1,3 milióna, každý trinásty bol na Speváckom poli. Videli ste už pokope 400 000 Slovákov?
Tým ktorí si pomyslia že 47 000 Estóncov v sprievode (bez cudzincov) a viac ako 100 000 Estóncov na Speváckom poli nie je "nic moc" pripomínam - Estóncov je iba 1,3 milióna, každý trinásty bol na Speváckom poli. Videli ste už pokope 400 000 Slovákov?  (zdroj: Vlado B.)
Pestrosť v sprievode je naozaj veľká. Tak ako u nás, každý kút Estónska má svoj typický kroj.
Pestrosť v sprievode je naozaj veľká. Tak ako u nás, každý kút Estónska má svoj typický kroj. (zdroj: Vlado B.)
Úsmev pre cudzinca s fotoaparátom.
Úsmev pre cudzinca s fotoaparátom. (zdroj: Vlado B.)
Potešilo nás, keď sme na zoradisku sprievodu na Vabaduse väljak uvideli české zástavy. Brali sme to akože "naši" nás idú reprezentovať do sprievodu. Tak sme sa pristavili a nakrátko porozprávali s vedúcim pražského chlapčenského zboru Pueri gaudentes.
Potešilo nás, keď sme na zoradisku sprievodu na Vabaduse väljak uvideli české zástavy. Brali sme to akože "naši" nás idú reprezentovať do sprievodu. Tak sme sa pristavili a nakrátko porozprávali s vedúcim pražského chlapčenského zboru Pueri gaudentes. (zdroj: Vlado B.)
Pražský Pueri gaudentes bol vystupovať v Petrohrade. Na súťaži speváckych zborov získali hlavnú cenu. Cestou späť sa zastavili zaspievať si v Talline. Aj oni majú čo od spievajúcich Estóncov "odpočúvať".
Pražský Pueri gaudentes bol vystupovať v Petrohrade. Na súťaži speváckych zborov získali hlavnú cenu. Cestou späť sa zastavili zaspievať si v Talline. Aj oni majú čo od spievajúcich Estóncov "odpočúvať". (zdroj: Vlado B.)

Pri pohľade na závideniahodný sprievod „vlasť-milujúcich“ Estóncov ktorých je iba hŕstka mi prišiel na um výrok francúzskeho spisovateľa, historika a filozofa Voltaira. Vyslovil takúto myšlienku: „Čím väčšou sa stáva naša vlasť, tým menej ju milujeme“. Naozaj na tom niečo bude. Ak by v počte obyvateľov a v láske k vlasti bola nepriama úmera, tak Estónci, ktorých je iba štvrtina zo Slovákov by mali milovať Estónsko 4x viac, ako Slováci Slovensko. Po návšteve Estónska mám dojem, že naša oddanosť vlasti je v porovnaní s Estóncami v najlepšom prípade iba polovičná.

Kladiem si otázku: „Dokážu s tým nasledujúce generácie niečo urobiť?“.

Alebo: „V Európskej únii naozaj spejeme k vytvoreniu Euronároda a strate národnej identity?"

Hm, ťažké to otázky, poďme sa radšej venovať prehliadke Starého Tallinu ukrytého za najlepšie zachovalými hradbami. To bude téma ďalšieho blogu. 

Vladimír Benčík

Vladimír Benčík

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  86
  •  | 
  • Páči sa:  651x

Každý človek má nejaké túžby a snaží sa, aby niečo dosiahol. Túži po mnohých veciach, pritom sa mu môžu splniť len máloktoré. Mojimi celoživotnými snami bolo slušné fotografovanie, archeológia a cestovanie. Fotoaparát som dostal takmer do kolísky, archeológom som sa nestal, sen o cestovaní si plním po 60-tke. Vitajte na mojom blogu. Rád sa s vami podelím o cestovateľské skúsenosti a zážitky. Dúfam, že vás nimi inšpirujem, motivujem a možno aj pomôžem. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu